#4 HORN

HORN copper image

正面から見るとベーシックでシンプルなデザイン。
でも、視点を変えれば、不思議とまったく違う表情に。

HORN の潔いたたずまいと、静謐な存在感は、
まるで時の流れのように、周囲の景色に美しく溶け込みます。

It looks just like a basic and simple clock from the front.
However, as you change your viewpoint, you will find a totally different look.

HORN’s pure appearance and tranquil sense of existence blend in beautifully
with the surrounding scenery, just like the flow of time.

HORNのストーリー The story of HORN

HORN gray

まず、MOHEIMとの出会いについて教えてください。

MOHEIMクリエイティブディレクターの竹内茂一郎氏とは同じ桑沢デザイン研究所の卒業生として以前から親交がありました。竹内氏がMOHEIMを立ち上げた後、SWING BINに続く商品として「時計の新たな定番となるような、シンプルで上質な壁掛け時計をラインナップに加えたい」と声をかけていただきました。

MUTEにはデザインの方向性やフィロソフィーに共感していたということで、「MOHEIMの世界観を体現してくれ、ブランドに調和するものをきっと創り出すことができる」と期待してくれたようです。

HORNという名前にしたのは、どういった理由なんでしょうか?

時計のフレームが薄く、壁面側から前面に向けて広がる形と、それをヘラ絞りで作っていること、この2 点が管楽器に共通するためHORNとしました。

最初は真鍮で作ることも考えていたので、それも少し影響しているのかな、と思います。昔は時を知らせるときにラッパを使っていましたよね。そこにも通じると感じています。

デザインのコンセプトについて聞かせていただけますか?

デザインするにあたっては、できるだけシンプルな時計でどんな環境にも馴染みやすいものにしたいと思い、要素を最小限に抑えることから考え始めました。

物理的に最小限を求めると文字盤とムーブメントと針で足りるわけですが、それはそれでスタンダードな掛け時計のボリュームとかけ離れてしまって、特別な印象になってしまいます。でも、奇をてらったデザインの時計を作るのは違うと思いました。

必要最小限のパーツしか使わない。でも、「フレームの薄さ」「広がりのある角度」「奥行きの深さ」で時計としてのボリュー ム感を持たせ、全体のバランスをとりました。これがHORNをデザインするにあたってこだわった点です。

時間を見るときは文字盤と針だけが見えてきて、それ以外のときには空間に対しての適度な存在感がほしかったのです。HORNは正面から見ると、本当に潔い丸い掛け時計に見えますが、見る角度によって全然印象が変わります。正面と側面の見え方の違いはこの時計の最大の特徴と言えるのではないでしょうか。

フレームに、燕三条の「へら絞り技術」を使うことにした理由は?

はじめは、素材としてバルカナイズドファイバーなどの硬質パルプを考えていました。

しかし、金属をへら絞りで成形した方が強度を保ちながらフレームを薄くし、さらに文字盤やムーブメントを固定しやすくできるということから、最終的にこの技術を採用することにしたのです。結果的に「へら絞りで作ったスチール製のフレーム」は、HORNの一つの特徴になったと思います。

First of all, could you tell us about the start of your collaboration with MOHEIM?

I had been acquainted with Shigeichiro Takeuchi, the creative director of MOHEIM, because we both graduated from same school, Kuwasawa Design School.

After Takeuchi established the brand, he asked me to come up with a wall clock design, as the second MOHEIM product following SWING BIN. He told me that “we would like to add another item into our collection, and that should be a simple and high-quality clock which also can be considered a ‘new-classic’ of wall clock style.”

He had been, and still is sympathetic with the design direction and philosophy of MUTE. Therefore, it seemed that he expected us to embody MOHEIM’s sense of values and to create something which harmonizes with the brand.

What was the reason that you named this item “HORN”?

One is the form of the frame. It is pretty thin, and the shape widens as you move to the front from the back side. Another thing is how it is made, the technique of spinning metal. These 2 things are something it has in common with wind instruments. That is why I named it “HORN.” In the beginning, we were considering using brass as the material for the frame, so maybe this also influenced our naming of it.

And also, people used to use horns to announce the time in the past, didn’t they? This historical fact can be connected to the name of the clock, too.

Could you tell us about the design concept of HORN?

In the first place, I started to think about how to keep the elements of the clockto a minimum. I wanted to design the clock to be as simple as possible, and tomake it fit into any kind of atmosphere.

When we think about the minimum elements of a clock physically, only 3 compositions are needed — the dial face, the movement, and the clock hands. But if we create a clock with only these 3 parts, it will be very unique and won’t be considered as a standard wall clock. Creating a clock with unusual or cutting-edge design was a totally different concept for us.

So, one of the most important conditions was using the elements of the clock with a minimum quantity. But we contemplated the “thinness of the frame,” “the angle of the extension,” and “the depth of the frame” for the clock to give it volume and still retain balance. This is what we were most particular about. When you want to check the time, you see only the face and hands of the clock. For any other moments apart from checking the time, we wanted HORN to keep an appropriate sense of presence for the space.

HORN truly looks like a simple circular wall clock when you see it from the front. But, as you view it from another angle..., you will get a quite different impression from it. This kind of visual difference, between the front and side views, is themost characteristic feature of this clock, we think.

What is the reason you adopted the “Hera-shibori (metal spinning)” technique of Tsubamesanjo for the frame?

At first, we were planning to use a hard pulp, such as a vulcanized fiber, as a material.

However, we decided to adopt the metal spinning technique in the end. This is because we discovered that manipulating the steel with this technique could make the frame thinner while still retaining its strength. In addition, the face and movement could be affixed to the frame easily.

As a result, “a steel frame made with a metal spinning technique” became another characteristic feature of HORN.

HORN the face. 文字盤

HORNのデザインで、難しかった点や、試行錯誤を重ねた点はありましたか?

文字盤の見やすさや、素材であるアクリル板への印字方法など、いくつもサンプルを作り検討しました。

まず、見やすい文字盤であることが重要だったので、そのデザインについては再考を重ねました。例えば、目盛や針の太さや長さなど、文字盤の見やすさを左右する要因はたくさんありますし、さらに全てが一緒に文字盤に並んだ時のバランスが大切です。デザインが決定するまでには、かなりの時間を費やしました。

また、もう一つ配慮した点は、白いアクリルに表から印刷をするのではなく、透明のアクリルの裏から文字盤(目盛りと白いベース)を印刷し立体感を出すことで、安っぽい印象にならないようにしたことです。

copperに、navy、grayというカラー展開については、どのように決めたのでしょうか。

copperを採用したのは、銅という素材が持つ品の良さや、銅ならではのメタリックな存在感に惹かれたからです。

grayはミニマムな空間や木を多く使った空間、カラーの壁紙や塗装された壁など、様々な環境に取り入れやすいニュートラルなもの、navyは白を基調とした空間のほか、レトロな空間との相性もよいもの…と各カラーについて、私なりの考えを反映しました。

さらに、navyはツヤあり、grayはツヤ消し…と色とあわせてツヤ感についても、それぞれの環境にふさわしいものを指定したのがこだわりでしょうか。

デザイナーという視点から、このプロダクトにこめた思いなどを教えてください。

HORNという時計は正面から見るとシンプルに見えますが、実は個性的なデザインです。でも、個性がある=主張する、というわけではなく、その場の雰囲気を乱すことはありません。つまり、使う場所を選ばないのです。静かなたたずまいで、どんな空間にもなじみますから、幅広くさまざまなスペースで使ってほしいと思っています。

ですので、新築や引っ越しの際のプレゼントにしても、きっと喜ばれるはずです。誰かに贈りたい品として選んでいただけて、贈られた方も、贈った方も、どちらも幸せな気持ちになってもらえると、とても嬉しいです。

Did you have any difficulties, or go through any trial-and-error process duringthe design of HORN?

We made quite a few samples, especially to check the face of the clock — considering the visibility, the best way of printing for the acrylic plate, and soon.

At first, the clock had to have a conspicuous dial face, so I reconsidered its design many times. There are so many factors to consider with the visibility ofthe face: scales, thickness, and length of hands, and more than anything else, the balance when all of them are positioned together. It took a very long time to decide on the final design.

Another thing we considered was how to print the scales on the face. The scales are not printed on the white acrylic plate on the surface. Rather, the white base and scales are printed on the back side of a clear acrylic plate, and this effect makes the face looks solid and doesn’t give a cheesy impression.

How did you decide on the color variation of HORN — copper, navy, and gray?

I was attracted to copper because the metallic color of this material and itssense of presence are refined.

I also reflected on my ideas for both gray and navy. Gray is a kind of neutral color which can fit in various surroundings — for example, a room of minimal design, a space with a lot of wooden materials, an interior with colored wallpaper or painted walls, etc. Navy is a good match with a space based on white, and also goes well with a sort of retro atmosphere.

In addition, the navy color has a glossy texture, but the gray one is matte. That is because I wanted to emphasize the feel of the color to make each color more suitable for its environment.

Please let us know your thoughts on this product as a designer.

HORN looks pretty simple viewed from the front, but it actually has a very unique design. However, it doesn’t mean that its uniqueness shows off its presence, and HORN doesn’t disturb the atmosphere of the spaces it is in. Therefore, it fits in anywhere. Its quiet figure suits any kind of ambience, so I would like people to use it in various places.

That is why HORN would be a nice choice as a housewarming gift. I would be delighted if you choose this as a present, so that both the person who gives it and the person who receives it are happy.

HORN navy